Szermierka i Grodzisk

Czy myślicie, że w Grodzisku byli sławni szermierze? Niestety, nie wiemy, jak to było w czasach pana Wołodyjowskiego czy dawniejszych. A jednak wielu grodziszczan ma wspomnienia związane z szablą i szermierką...
Witek Zalewski z Grodziska, o którym wam już pisałem, w 1938 roku ukończył z wyróżnieniem (pierwsze miejsce!) Kurs Podchorążych Rezerwy Piechoty i z tej okazji otrzymał pamiątkową szablę. Co prawda, nie obyło się bez problemów. "Podszedłem do Pułkownika" - opowiadał Witek - "ten podał mi świadectwo ukończenia kursu, uścisnął rękę i powiedział: Nie mogę wam wręczyć szabli pamiątkowej, bo nie było gotowej, odpowiedniej dla takiego dryblasa. Odbierzecie ją po manewrach w dowództwie pułku". Ostatecznie jednak Witek szablę otrzymał - możecie obejrzeć ją na zdjęciach.
I wiecie co? Kiedy poznałem tę historię, nabrałem ochoty, żeby spróbować, jak to jest walczyć szablą. Kto powiedział, ze jeże nie mogą trenować szermierki? Zapisałem się do Grodziskiego Klubu Szermierczego i byłem już nawet na pierwszych zajęciach.
Pamiątkowa szabla Witolda Zalewskiego z 938 r. fot. A. Szurek

Pamiątkowa szabla Witolda Zalewskiego z 938 r. fot. A. Szurek

Szabla pamiątkowa z roku 1938 i szabla z roku 2018, z Grodziskiego Klubu Szermierczego , fot. A. Szurek

Komentarze